User Interface & User Experience Design
Karpervissers beschikken momenteel niet over een algemene oplossing om informatie te documenteren omtrent vangsten. Dit komt omdat deze behoefte niet ingevuld wordt met de juiste oplossing waardoor iedereen het op zijn eigen manier, of zelfs niet documenteert. Met als gevolg dat kennis verloren gaat die kan helpen bij het maken van keuzes voor toekomstige vissessies. Als derdejaars student was het aan Niels de taak gedurende een individueel project om tot een oplossing te komen.
Overcarp, een applicatie die het mogelijk maakt om vangsten op te slaan én inzichten te creëren aan de hand van data. Op basis van de gegevens die de karpervisser zelf invoert creëert hij zijn eigen data. Dit zal worden samengevoegd met weersomstandigheden zoals luchtdruk. Daarnaast wordt de aassoort en locatie ook opgeslagen. Aan de hand van deze data wordt een voorspelling gemaakt wat de beste vislocatie is op het moment dat men de applicatie opent. Overcarp maakt data visueel, inzichtelijk en biedt de mogelijkheid om het tot in detail te bekijken.
Zelf vis ik ook op karper wat betekent dat ik al enige voorkennis had over dit onderwerp. Dit betekent echter niet dat ik weet wat de doelgroep nodig heeft. Via interviews met karpervissers ben ik hun huidige situatie qua documentatie in kaart gaan brengen. Daarnaast is er gekeken naar concurrentie en literatuur op het gebied van vangsten registeren. Aan de hand van gebruikerstesten middels prototypes en latere a/b testen is Overcarp tot stand gekomen.
Het invullen van de gegevens is een belangrijk aspect van Overcarp. Dit proces moet vlekkeloos verlopen en het liefst zo snel mogelijk. Hoofdzakelijk gaat het om een gevangen -en verspeelde vis te kunnen registreren. Daarnaast is het aangeven dat je hebt geblankt (niks hebt gevangen) belangrijk en uiteraard het beheren en aanmaken van nieuwe viswateren. Deze flows zijn gemaakt op basis van wat de gebruiker wilde documenteren. In zowel de brainstrom, wireframefase, prototypefase en de oplevering is er getest met de gebruikers.
Inzichten krijgen om doelgerichte keuzes te kunnen maken, dat is wat de gebruiker wil zien. Hiervoor zal de gevisualiseerde data geïnterpreteerd moeten kunnen worden door de doelgroep. Dit was misschien wel een van de grootste uitdagingen binnen dit project. Het visualiseren en overzichtelijk houden was ontzettend leerzaam. Hier zijn vele schetsen en gebruikerstesten aan te pas gekomen, om het juiste te maken voor de gebruiker.